Mon 25 Apr 11,
blog
,
komentáře [comments] -> 13
Blokovat? (myšlenkový pochod)
Tento blog se týká plánované blokády pochodu neonacistů 1. května v Brně. Nějak se o tom rozvířila debata, všichni mě tam zvou, tak jsem se rozhodl se k tomu vyjádřit.
Pro pořádek: organizace vnímaná (nejspíš oprávněně) jako neonacistická chystá na 1. května 2011 v Brně pochod, jehož trasa povede oblastí, kde žije hodně Romů. V reakci na to vznikly iniciativy, které mají pochod "nenásilně blokovat", u toho performovat, modlit se a podobně. Z mnoha stran dostávám výzvy k účasti. Jít či nejít?
Každý má racionální a emocionální složku osobnosti. Jakýkoli rozhodovací proces probíhá v různém poměru pod vlivem těchto složek. Obě jsou užitečné, obě v různých situacích poskytují různě relevantní vodítka.
(Neo)nacisti jsou mi hluboce odporní, jak v idoeologické rovině, tak v rovině osobní resp. sociální, stejně jako většina doprovodné sociokulturní textury, která to celé obklopuje. Prostě mě silně serou. Ostatně s nimi občas mívám konflikty, i jsem dostal přes držku někdy, atd. Jelikož nenásilná blokáda neexistuje (pokud někomu fyzicky bráním v pohybu či projevu, je to násilná aktivita, jestli u toho řvu fašistoidní kretenismy nebo pěju mantry je v tomto ohledu rozdíl kosmetický), jest nám u takové blokády očekávat potyčky. Nejsem ale zastáncem pacifismu za každých okolností a za každou cenu. Tomáš Vtípil – emocionální bytost má silný sklony vybít si svůj hněv na nácky a hoří touhou pomstít se za utrpěná příkoří. Tohle jim přece nemůže projít, taková drzost, pojďme se jim postavit!
(Mimochodem, v tomto emocionálním duchu se nese i většina debat na toto téma.)
Tomáš Vtípil – racionální bytost se na to dívá trochu jinak. Uvědomuje si, že ten pochod je též racionálně naplánovaná akce, zacílená tak, aby vzbudila emocionální reakce – dobře předvídatelné: hněv antifašistů, strach Romů, obdiv kreténů a frustrovaných a především z toho všeho plynoucí mediální pokrytí. Tak funguje i většina reklam a kampaní (kdepak argumentace!), je to PR pro nácky. Když zareaguju emocionálně, udělám to, čeho pořadatelé pochodu chtějí dosáhnout.
To platí, pokud předpokládám, že žiju v civilizaci. Není-li to pravda a já žiju v džungli (leccos občas nasvědčuje i tomu), pak je emocionální reakce i racionálně obhajitelná (ony jsou emoce holt starší firmware, vyladěný spíš na tu džungli), platí jedině demonstrace hrubé síly a je tedy nevyhnutelné zkusit dát náckům přes držku, vyhraje asi ten, kdo bude mít přesilu. Vše nasvědčuje tomu, že účastníci blokády budou mít nejspíš dost výraznou přesilu.
Pořád ještě dávám přednost teorii, že žiju v civilizaci.
T. V.- racionální bytost má tedy, ač s určitými pochybami, silné sklony se blokády neúčastnit.
Co na to adrenalinem spravedivýho hněvu nadopovanej T. V. – emocionální bytost? Zatrápená věc: v takto masové, připravené, prodiskutované a všemi podporované formě jako by to nějak ztrácelo španunk a osobní vklad. Když pomine prvotní nasranost, zjišťuju, že ve výrazné přesile (tzn. bez rizika) se jít s někým potýkat, to není ono. Stává se z toho kýčovitá statusová záležitost, společenská sešlost, kde se ukáže každej, kdo je celej hodnej a svobodomyslnej a antifašistickej a podporuje menšiny a má obavy, aby si o něm někdo nemyslel, že podporuje nácky.
Nic z toho není patrně objektivní ani korektní, ale znáte to, to přece po emocích nemůžete chtít.
Výsledek: na blokádu nepůjdu, neb mi obě složky osobnosti v důsledku radí tam nejít. Doufám, že budu mít dost odvahy postavit se fašizujícím tendencím v situaci, kdy to bude mít nějaký smysl.
komentáře [comments]
1 sylvaf
, sf (at) ficova (dot) com
(Mon 25 Apr 11, 18:49:13)
nejdůležitější je, zdá se, vymezit se proti všem a neskončit ani v jednom pytli. a hlavně si vše dostatečně zdůvodnit ;-)
"Doufám, že budu mít dost odvahy postavit se fašizujícím tendencím v situaci, kdy to bude mít nějaký smysl." ono to po Vítkově pořád ještě nemá smysl?
2 mike
, m3636 (at) yahoo (dot) com
(Tue 26 Apr 11, 03:59:35)
it is very sad that the neo-nazi movement has any members - people do not seem to learn from history. I would not think that Hitler and his goons would be an example to anyone - but I suppose there still many who are frustrated and very stupid to give this movement some numbers. It is a balance of freedom of speech and promoting hate and the potential to attract even more stupid and frustrated individuals - very scary.
3 mizuki
(Tue 26 Apr 11, 10:43:32)
jakoze ve vetsim poctu to neni dostatecne punk? a racionalita rika, ze kdyz se neprijde blokovat, tak nebudou mit frustrati PR? kdyz spolupracujou s mediama, ktery po tom tak jak tak skoci, pochybuju. navic tam vnimam jako dulezitou tu rovinu, ze aspon nekdo da mistnim najevo, ze cesi jsou i jini nez mlcici vetsina, jakkoli se to muze zdat "jenom" symbolicky. v neposledni rade v tech mistech taky bydlime a nelibi se mi ani to, aby mi nekdo narizoval, ze mam zustat doma, protoze se mi tam banda kretenu prijde populisticky predvadet...
4 člověk
(Wed 27 Apr 11, 00:59:55)
tak samozřejmě. proti náckům můžeme protestovat třeba tak, že budeme bouchat doma hlavou do zdi. nezvýšíme tím totiž nežádoucí pozornost médií a nebudeme se muset cítit trapně skrz podporu "osobností" etc etc. navíc budeme značně originální. zlu se má čelit čelem!!!
5 RdQ
, t.ano (at) seznam (dot) cz
(Wed 27 Apr 11, 21:20:50)
Neni těžké postavit se otevřeně "fašizujícím tendencím" v podobě (neo)nácků. Je jasné že tato blokáda přitáhne víc lidí než kterákoli jiná, protože to čemu oponuje je dostatečně univerzální a provokativní. Xenofobních a jinak postižených lidí se však protestem a blokádou nezbavíme. Souhlasím s Tomášem, že přistoupením na tuto jejich hru jim jen přidáváme body.
V důsledku se tak ochuzujeme o romantický líbací svátek (Mácha) nebo oslavu společně odvedené práce (International Workers\' Day).
Jako protipól "oteveřených fašizujících tendencí" bych se potom spíš bál jiných "skrytých" procesů. Legitimní legislativní procesy, které v té vší spravedlivé vřavě okolo NÁCKŮ, vládních krizí, korupčních skandálů, atd. není slyšet, a které nás pomalu okrádají o svobody projevu, svobodu pohybu na internetu, svobodu být na stáří tak chudý jak si člověk zasloužil svým celoživotním konáním, né však pod určitou úroveň, svobodu být solidární, atd atd., jsou podle mého nebezpečnější než parta "negrů s letlampama a kleštěma" (popřípadě v bílém).
jít nebo nejít? přemýšlet, učit se a bojovat!
Každej však svýma zbraněma, tak ne že mi budete nadávat do fašounů :P
6 člověk
(Wed 27 Apr 11, 21:42:58)
http://hollan.blog.respekt.ihned.cz/c1-51699660-nacistum-je-nutno-postavit-se-hned
7 člověk
(Wed 27 Apr 11, 23:34:20)
http://www.youtube.com/watch?v=-30z7Ulpk0A
8 p.n.
(Thu 28 Apr 11, 18:23:04)
Napada me milion a jeden duvod, proc na demo nejit.
a/ pochodem nikdo neporusil stavajici zakony. Delnicka strana je soucasti politickeho diskurzu a neonacista ma stejny pravo prezentovat svou ideologii jako vas soused.
b/ muzu jit vyvencit psa, pracovat na zahrade, zahrat si fotbal, poradne si zasoulozit a nechat tuhle bublinu prasknout.
Nacci, at je jim to prijemne nebo neprijemne, jsou v civilnim zivote lidi jako vy. Asi chodi do prace, do hospody, ctou noviny a vedou sporadany zivot.
Jak se tedy spolecnost ma proti nim chranit. Kde se v nich bere ta nenavist. Casecne je to nezralost (ucil jsem na stedni a nekteri zaci s tim koketovali, no az si zasoulozi tak to prejde), taky touha vybit si zlost na slabsich, kteri se nedokazou branit. Dav jim dava anonymitu a silu.
Jak na to reagovat, nechat je pochodovat bez policejni ochrany. Totiz cigosi se s nema vyporadaj nasadama od krumpace, nozema po svem. V ghetu maji presilu ... Myslim si, ze by tam nestrcili nos, kdyby nemel kazdej z nich sveho policistu, a svou frustraci by sublimovali v pullitru nebo na internetu.
Vsem lidskopravnim aktivistum, bych doporucil, aby se rozhledli po svem okoli.
9 p.n.
(Thu 28 Apr 11, 19:02:07)
10 Alice
, Elyska (at) seznam (dot) cz
(Fri 29 Apr 11, 09:50:05)
RdQ: Přesně! To mně mluví z duše. Ty "skryté procesy" jsou daleko horší, a to jak v legislativě, tak mezi "normálníma" lidma. Úplně nejhorší je takovej průměrnej Čech, kterej je podle průzkumů liberální a tolerantní, ale ve skutečnosti, když jde do tuhýho, přemýšlí a chová se podle úplně jinýho schématu: všichni cikáni jsou nemakačenka a podivný asociální individua, co arab, to terorista, co černoch, to opice zrovna slezlá ze stromu (nedej bože, aby si někoho takovýho přivedla domů třeba dcera, to by ji asi vydědil). A když se k tomu přičtou plíživý společenský změny, kterejma nám oklešťujou všechny svobody, zdá se mi daleko nebezpečnější zužovat boj proti fašizujícím tendencím na bandu zfanatizovanejch holejch (a dutejch) lebek, co okatě demonstrujou nacionalismus, xenofobii nebo antisemitismus. Jako bysme se blokádou takovejch pitomců měli utěšit a ukolíbat, že jsme to všem těm fašistům pěkně natřeli a ochránili naši svobodnou společnost. (I když i těm je někdy potřeba stavět se do cesty aspoň z principu, takže být teď v Brně, asi mám taky dilema jestli jít, nebo nejít...)
11 tomas
(Sat 30 Apr 11, 19:46:59)
díky za komentáře, pár telegrafických reakcí na některý myšlenky v nich obsažený:
sylvaf: "dostatecne si to zduvodnit" - to kdyby byl point, tak bych "si to zdůvodnil" a nedával bych to na web. tím jsem to naopak, včetně všech pochybností, předložil k debatě. pokud se pletu, přesvědčte mě!
vítkov, jakkoli tragickej, bych s tím nespojoval, to je, myslím, dobře míněná, ale trochu zkratkovitá úvaha.
mizuki: já sám nejsem moc punk:) co je ale jistý: frustráti nebudou mít PR, pokud to nebude v televizi. v televizi to nebude (nebo jen okrajově), pokud se tam nestane nic zajímavýho. já jen doufám, že to proběhne zítra pokud možno klidně, nikdo si nebude toho moc všímat, o případný excesy ať se postaraj policajti. jakýkoli jiný scénáře, vč. toho že nácci dostanou do držky a s brekem se rozutečou, povedou k tomu, že to bude v tv a tím pádem frustráti budou mít PR, dokonce třeba v pozici oběti, což by byl jejich úspěch.
p.n.: ze stejných důvodů doufám, že si to s nima nikdo nevypořádá násadama od krumpáče atd.
člověk: link na matějův blog dobrej (konečně nějaká argumentace), ale nesouhlasím. naopak myslím, že když se cokoli stane masově statusovou záležitostí, je to na nejlepší cestě k vyprázdněnosti a tím pádem zneužitelnosti. jsem instinktivně nedůvěřivej k tomu, když se začne někdo stavět do čela všech dobrých lidí ap.
12 člověk
(Sun 1 May 11, 08:55:50)
"když se cokoli stane masově statusovou záležitostí, je to na nejlepší cestě k vyprázdněnosti" - toto mě dohání k pláči, opravdu.
náckové jsou reálné nebezpečí, je společensky žádoucí, aby jejich demošky nebyly jen věcí policie, ale aby policie měla v zákonném postupu proti projevům byť jen verbálního násilí krytá záda společností. takto já vnímám svoji účast na blokaci pochodu. společnost nesmí mlčet, projevy antifašismu by měly být co nejbarevnější, nejpluralitnější etc. dnes se konečně otevírá šance, že odpor k náckům nebude jen věcí áčkařů apod., tedy v zásadě jednostranný. z mého okolí se tam chystají civilové, co jinak nijak nikdy neprotestují, lidi z totálního mainstreamu. holt, jednou jsme lidi a nemá cenu strkat hlavu do písku, že se výjimečně ocitneme v "davu".
na závěr se mrkněte na psychologický profil jednoho náckovského řečníka z krupky, nemá to chybu... http://www.youtube.com/user/MartinUhlirPraha#p/a/u/2/LrhFsTbD0C0
13 p.n.
(Mon 2 May 11, 21:35:20)
Kazdopadne, dnes celej pochod kazdyho zajima asi jako vcerejsi fotbal. Zbrojovka je na sestup.
Prave, ze se tam nic nestane. Ono totiz o nic nejde. Nokdo nenese kuzi na trh, snad jenom ti poldove, ale ti jsou za to placeni. Zarazi me, ze nikdo by tam tu street party nezorganizoval nebyt skupinky neonacistu, kteri zblizka jsou jen pro smich.
Kazdopadne, kolik lidi by prislo na street party, jen tak, nevyjadrovat sve pokrytecke obcanske postoje. Vetsinu pritomnych problem gheta nezajimal a nehodlaji to ani nijak zmenit. Mozna tomu nepreje ani atmosfera spolecnosti... protoze pokud by se v tom zahnivajicim rybnicku zvedla hladina mohla by je smeti s sebou...
Tak jsme se poplacali, jak jsme tom tem druhej nandali a za rok zase navidenou.