Wed 19 Oct 11,
blog
,
komentáře [comments] -> 13
Dirty Demiurge - čistota a špína
Když jsem jako dítě chodil do houslí (což mě zoufale nebavilo), jeden z nejvýraznějších principů, které se mi tam snažili vštípit, byl imperativ čistoty. Hraj čistě! Intonuj přesně! Opovaž se, aby ti během smyku zazněly vedlejší struny, nebo aby se smyčec přiblížil kobylce, kde to špinavě skřípe! Smyčcem táhni stejnoměrně, netlač naň přespříliš, udržuj mírný sklon, aby se prut chrastivě nedotýkal struny!
Užil jsem si s tím dost trápení. Mně se přitom daleko víc líbily spektrálně a dynamicky bohatší špinavé tóny. Zakoušel jsem (a zakouším pořád) takřka fyzicky pociťovanou potřebu šťavnatých zvuků s větším obsahem vyšších harmonických frekvencí, které vznikají právě například u kobylky, bzučivých rezonancí způsobených nevhodným postavením smyčce. Miloval jsem volně intonovaná glissanda evokující lidskou řeč, atonální zvukové bloky vzniklé přílišným tlakem na strunu, se kterými šlo skvěle rytmicky pracovat (zní to trochu jako scratching) a širokospektrální ambientní šum napůl zatlumené struny při nečistě zahraném flažoletu.
(Když utrpení mé i mých učitelů dostoupilo krajních mezí toho, co může lidská bytost vydržet, dal jsem housle do futrálu, futrál na skříň a několik let tam chytal prach. Ze skříně jsem ho sundal poté, co jsem někdy v pubertě slyšel nahrávku, kde John Cale hrál na přebuzenou violu).
Na koncept čistoty jsem narážel dál. Na fakultě jsem například chodil na přednášky organologie, tam jsem zaznamenal častý výskyt pojmů jako "ušlechtilost" nebo "kultivovanost" tónu. Tyto termíny byly hodnotící. Používaly se jako kritéria kvality nástroje nebo interpreta, postrádaly však exaktních definic. Jejich obsah byl čistě konsensuální (tzn. ušlechtilé je to, co my, posuzovači ušlechtilosti, považujeme za ušlechtilé, a basta). Postupně jsem zjistil, že za ušlechtilé se považují spíš celkem nudné tóny blízké holé sinusovce, nikoli chutné square waves nebo vzrušující zvuky s výraznou šumovou obálkou. Proč to?
Na obdobné paradigma jsem narazil i leckde ve studiu. Spousta zvukařů a producentů věnuje mnoho úzkostlivé péče snaze o čistotu nahrávky – tlumí nahrávací místnosti domrtva, pečlivě gejtují všechny přeslechy, ruchy a jinou tzv. špínu. Mě vždycky víc bavilo tam toho nechat co nejvíc, těšit se z nenadálých a těžko ovladatelných interferencí a užívat si pozici demiurga, který v rámci svého zvukového vesmíru ovládá veškeré hodnoty, má tedy i moc rozhodnout, co bude považováno za chybu a co naopak za přednost. Abych to zkrátil: co pamatuju, byl jsem vždycky na straně brajglu.
Přesto jsem se nedávno ocitl na druhém břehu pomyslné barikády mezi táborem zastánců čistoty a špíny. Provozovatel malého undergroundového labelu mě požádal, abych připravil master nahrávky mladé moravské písničkářky. Jmenuje se Mucha Nikola a je skvělá. Nejlepší songy se jmenují Mrdá mi v hlavě a Chlapi sú kokoti. Okamžitě mi bylo jasné, že jde o něco mimořádného. V hlavě mi vyvstala přesná vize, jak písně zaranžovat a neochvějná jistota, že když se to podaří, budou mít Kazety, Like She, Čoko Voko a možná i Stereo Total slušnou konkurenci.
Jenže vydavatel se rozhodl použít nepříliš technicky kvalitní záznam živého koncertu, kde se umělkyně nepříliš jistě doprovází na nepříliš naladěnou elektrickou kytaru. Koncert to byl vlastně dobrý, ale zaujat svou vizí, nebyl jsem si jistý, zda má smysl to vydávat na CD. Vydavateli jsem mimo jiné napsal:
"Charisma, na kterým Nikola to vystoupení performativně utáhne, na nahrávce není. Jsem si jistej, že by z toho mohla být naprostá pecka, kdyby se tomu někdo trochu věnoval. Proto mi rve koule, když vidím, že má být vložena vydavatelská péče do něčeho, co skončí jako další quasi-undergroundový, neprodejný a pro 99,9% lidí neposlouchatelný bootleg. Tohle si může dovolit třeba Zajíček nebo Palla (kterým jsem oběma velmi dirty nahrávky dělal), lidi, co tomu obětovali celej život – potom i tzv. odfláknutá nahrávka může znít přesvědčivě, protože ta energie tam prostě vložená je. V případě Nikoly tomu tak není a přesvědčivě to nezní, důvody jsou myslím nasnadě – je to marginální aktivita a pokud se to nechá tak, logicky vznikne marginální nahrávka, která nikoho nijak neposune, neinspiruje ani nepřekvapí a uslyší ji 30 Nikolinejch kámošů, který to už stejně znaj. Ty budeš mít položku ve svým vydavatelským portfoliu, leč bezcennou – objevení talentu vyžaduje, aby nahrávka byla dostatečně dobrá, aby dokázala vyprovokovat nějakej další autorův vývoj, jinak to není objevení, ale pohřbení. Potenciál tam vidím velkej a pokud se nevyužije, je to mrhání talentem, úsilím i prachama."
Ještě nějakou dobu jsme spolu e-mailově konverzovali, já se snažil ho přesvědčit o nutnosti podpořit zrod grandiózního artefaktu, on stál na svém a kontroval dokumentární kvalitou syrového živého záznamu. Nakonec mě i nařkl z purismu a přílišné touhy po dokonalosti. Mě, starého flákače a hrdého chaotika! Nutí mě to každopádně, abych se nad sebou zamyslel.
Pojal jsem podezření, že je to otázka financí – udělat živou nahrávku je rychlé a levné, studiové album něco stojí. Dal jsem tedy k lepšímu pár nápadů, jak to financovat, a nakonec dokonce nadhodil, že bych ty peníze eventuelně sehnal sám. Nepochodil jsem. Debatu rázně ukončila sama umělkyně, napsala:
"To není o penězách, ale závazcích a energii a asi i smyslu. Počkám si, motivačka ..."
Na to se nedá nic říct. Je to pochopitelný, skromný, a, ano, ČISTÝ postoj.
No nic, už jsem napsal dost. Jdu spát, protože ráno si potřebuju přivstat, abych vyluxoval. Ne všude jsem demiurgem.
(psáno pro His Voice)
komentáře [comments]
1 mirakubin
, kubinmira (at) email (dot) cz
(Sat 29 Oct 11, 00:18:41)
Tome, ve tvých větách vydavateli je vše a lze jen litovat, že takto "producensky" neuvažuje i on. Na zmiňovaném nahrávacím koncertě jsem nebyl, ale Nikolin živý projev znám léta a právě její živelnost je, by měla být, soudím, nepodstatnou, ne-li hlavní, součástí nahrávky. Nepovedlo-li se, chybí-li tam TO, souhlasím se vším, co sděluješ vydavateli, byť se snažím chápat i jeho. Ve výsledku je pak rozhodující postoj N. M., stejně jak to vyplývá z tvého blogu.
2 bystra
(Tue 1 Nov 11, 16:12:08)
souhlasím naprosto. Mucha už nějaký "debut" nahraný má (takže to není tak, že by neměla vůbec co presentovat v případě potřeby přiblížit někomu svoji tvorbu) a toto by bylo skutečně zbytečný. taky myslím, že je lepší to celý dotáhnout, aby to byla "pecka"
3 Evžen
(Sun 6 Nov 11, 17:39:04)
kurvadrát !!! tohle by jednoho nasralo.. Fido chce mít prostě na svým stole cd, které ON natočil a vydal, a je mu jedno, když to bude znít blbě, že to bude jen pro pár kámošů atd. Věřím i tomu, že to bude mít odfláklej obal a všechno kolem.. A to Mucha má daleko větší potenciál než minimálně 80 undergroundových bordelů.. ach jo !
4 Fido
, igor.latal (at) christiania (dot) cz
(Sun 6 Nov 11, 21:04:38)
Budu rád, když na to CD Evžen napíše negativní recenzi. To se pak hned lépe prodává. Tomášův komentář má hlavu a patu, byť s ním nesouhlasím, ale toto zní jako zamindrákovaný výkřik do tmy.
5 Evžen
(Sun 6 Nov 11, 22:44:49)
Ten text jsem napsal ve vzteku, což je mi vlastní, než abych vychladl, tak rovnou zuřit. Ale zase Fidova reakce je taky pěkně útočná, tak co. S chladnější hlavou si myslím toto: Mucha by měla natočit cd s dobrým producentem, s dobrým zvukem a soustředěným výkonem, na kterém by se neztratil drive co má. Ale ne nějakou zvukovou srajdu z klubu. To je fakt velká škoda. A obal by měl udělat taky grafik, co má vkus. Neuspěchával bych to, nešetřil bych na tom. Kéž by to tak dopadlo.
6 Mucha
, muchacha.nikola (at) email (dot) cz
(Tue 8 Nov 11, 10:06:27)
Kurva! Já se tu seru s komentem a on se mi smaže, seru na to!
7 Mucha
, muchacha.nikola (at) email (dot) cz
(Tue 8 Nov 11, 10:16:40)
Anebo tak:
Abyste se nehádali.. Deska je procesu a dokončí se, některé detaily(viz obal) ještě dotáhnem k mé vlastní (u)spokojenosti a neuspěcháme to. Ještě jsme ani neslyšeli mástr, ale myslím, že to bude dobré. Nevím, zda CD Chlupy lze považovat za debut, je to takové 1. cédéčko, takové něco, co sem chtěla nahrát. Na tomhle živáku je o něco více skladeb, je aktuální a budu si ho považovat jako souhrn mého celého dosavadního hraní. Myslím, že si tyhle skladby ani nijak extra vyšperkovaný zvuk a aranže nezaslouží a ani by se k tomu nehodily, jak říká KOzelka, hlavně se nenech kultivovat a v tomhle jsem s ním za jedno. Pokud nezazdím melodie a zvuky nekonečně rezonující v mé duté hlavě a ušetřím každou volnou chvíli k jejich ventilaci a zpracování, třeba se na studiovku začnu cítit. Třeba to někam dotáhnu, třeba ne a budu do smrti leštit stoly a vařit kaféčka. Jsem přece jen skromná dívka z venkova :) Těší mě, jak se tu hádáte, je to milé :) Počkáme si, až se to narodí, pak se můžem klidně všecí pohádat z očí do očí..
8 Mucha se zmýlila
(Wed 16 Nov 11, 20:27:43)
Tak až teď teprv můžu dát za pravdu těm, kteří tvrdili, že by to chtělo neco pořádného...to nemožu totok taktok, nikdy jsem nebyla vůči sobě objektivnější-je to hrozný..
9 Mic
, cyberugo (at) yahoo (dot) com
(Thu 17 Nov 11, 23:04:42)
Ciao Tommaso, forse non ci crederai, ma... a volte la gente NON vuole seguire i buoni consigli, non vuole essere aiutata. Questa mi sembra matta. Come fa a scrivere: "Ještě jsme ani neslyšeli mástr, ale myslím, že to bude dobré"? e altre cose, poi... S tim, ze da anni conosco gente pazza - te compreso - ti consiglio di nechare to plavat e pensare ad altro. Mic
10 Fido
, igor.latal (at) christiania (dot) cz
(Sat 19 Nov 11, 02:11:47)
vylezl bordel (nebo čistota zkaženosti) kterej jsem na té původní nahrávce neslyšel. musím souhlasit že v téhle variantě bych se klonil spíš k pesimistům a nevydával to. i když jako velice zajímavý archiv si to uložím.
11 manazz
, ahoj (at) manazz (dot) cz
(Mon 30 Jan 12, 16:03:55)
Bejt váma, moc bych se tady o tom skvělým a dost pravděpodobně komerčně úspěšným nápadu neventiloval. Ještě se toho někdo chytí a muše utrhá nožičky.
12 lmr
(Thu 23 Feb 12, 22:14:44)
Uživateli Lamram se líbí tato diskuse, včetně blogu samozřejmě!
13 Jana Kaas
, janakaa (at) centru (dot) cz
(Sun 1 Jul 12, 01:17:13)
Díky, Tomáši, za vysvětlení. Stavím se na Tvou stranu právě kvůli podpoře NM. Viděla jsem ji živě a byla potěšena. Konzervovat zážitek CD neumí, měl je to přece jiné médium a k tomu patří jiné prostředky... Máš pravdu Ty. (Omlouvám se snad i za tykání, líbí se mi, co děláš a tak si dovoluji opustit konvence).